Cestovatelský deník Jachtařské expedice 2019

Letošní Jachařská expedice 2019, pokud mohu soudit, byla vydařenou akci jak díky počasí, tak zejména pohodové, pracovité a bezkonfliktní posádce. Zažili jsme jak koupání, potápění, návštěvy zajímavých míst, tak nakonec i jachtaření. Věřím, že máme všichni na co vzpomínat. (Akim)

Posádka: Akim, Vojtaš, Kiki, Patrik, Didi, Honza, Pavel P., Barča, Daneček a Ondra
Termín: 23. – 31. 8. 2019
Všechny fotografie naleznete zde

A nyní si můžete pročíst Cestovatelský deník, jak jej zapsali někteří z členů posádky.

Pátek 23. srpna
V pátek kolem druhé hodiny ranní jsme osedlali auta a vydali se na cestu. Dobou, kdy slušní lidé ještě spí, jsme překračovali hranice republiky. Snídali jsme ve Vídni. Hned jak otevřeli, už jsme letěli do ZOO. Pobavil nás výhled na Pandy a jiné exotické tvory. Zhlédli jsme taky velmi mokré krmení lachtanů. Po návštěvě ZOO ve Vídni jsme nasedli do aut a vydali se dále. V noci jsme ulehli pod širák na dálničním odpočívadle.

Sobota 24. srpna
Po příjezdu do šibeniku jsme ihned vběhli do moře a začali se čabrat. Když nás začalo nudit hledání mořských pokladů a jiného odpadu, usli jsme ve stínu olivovníku. Všichni až na Akima, který se pokoušel urychlit předání lodě. Pozdě odpoledne, již plně naloděni, svolal Akim briefing a začal uvodní výcvik. Ze všech pojmů nám šla hlava kolem. Mooring, kosatka, stopper…
Pak jsme si dali jednu zkušební plavbu.
Pozdní večer, 24. srpen jsme si ještě zpříjemnili hraním Stupída. Tam málem došlo ke konfliktu. Pavel volil pro ostatní moc komplexní výrazy. Při hře jsme postupně usnuli… (Honza)

Neděle 25. srpna
Po ránu jsme se postupně vyvalili z kajut a nasnídali se. Hladovy nových zážitků, jsme připravili loď k plavbě. Už jsme chtěli vyplout, když tu se objevila nemilá skutečnost. Náš záchranný člun notně ztratil vzduch. Zavolali jsme tedy zaměstnance mariny, aby nám dali jiný. Jim se ale náš nápad moc nelíbil. Místo toho se rozhodli zalepit díry záplatami. Nutno říci, že tento člun byl již několika záplatami ozdoben. Asi hodinu lepili díry. Některé projistotu dvakrát.
Pak už jsme roztáhli plachty a vyjeli vstříc nekonečnému moři. Postupně jsme se zdokonalovali v ovládání plachet a kormidla. Odpoledne jsme zastavili v klidné zátoce a šli se koupat. Honza si našel jinou zábavu, lovil ryby. Nebo se o to alespoň pokoušel.
Večer jsme dojeli do Rogoznice. Po večeři jsme se vydali do města. Akim se zdravil se starými známými zmrzlináři a my hltali obrovitánské kopečky. (Pavel)

Pondělí 26. 8. 2019
Ráno jsme měli budíček v 8 hodin. Spousta z nás už byli dávno vzhůru a buď se šli projít, nebo si zašli do obchodu pro nějaké dobroty. Jak se většina z nás vrátila tak se začala chystat snídaně. Kuchyňskou měl Patrik, Ondra a Daneček. Posnídali jsme a začali schovávat věci z paluby lodi, aby se mohla umýt. Jak se umyla loď nachystali jsme ji k vyplutí a vypluli. Po chvíli plutí nás Akim začal učit křižování. Párkrát se nám to nedařilo, ale nakonec jsme se to perfektně naučili. Počasí ze začátku vypadalo, že nebude moc hezky, ale nakonec se sluníčko umoudřilo a bylo teplo. Po pár hodinách plavby jsme zakotvili poblíž malého ostrůvku a naskákali do vody. Kluci po chvilce začali chystat oběd a začali jsme jíst. Na oběd byly čínské polévky a lečo s chlebem. Po obědě Pavel, Honza a Patrik začali chytat ryby na háčky. Patrik chytil první rybu, po chvíli už na to všichni přišli a postupně jich vylovili 11. Už se blížila 16-tá hodina a Akim rozhodl, že je čas vyplout do Trogiru. Přichystali jsme loď a vypluli. Po chvíli plavby jsme dopluli do maríny zakotvili, a šli se okoupat. Dneska jsme upluli krásných 21 mil. Kuchyňská začala chystat večeři. Na večeři byl zbytek leča z oběda a kdo nechtěl tak si mohl namazat chleba s paštikou či džemem. Po večeři se vyrazilo do Trogiru. Je to nádherné městečko. Zašli jsme si na výbornou zmrzlinu, která všem moc chutnala. Pak jsme si prošli zbytek města a rozdělili se. Jedna půlka šla s Vojtašem a Tygrou hledat kešky a druhá půlka šla s Akimem se projít po zbytku města. Pak jsme šli na loď a spát. (Barča)

Úterý 27. 8. 2019
Včerejší procházka po Trogiru se nám moc líbila a především trhy s ovocem a zeleninou, proto jsme v 7 hodin ráno s Kikinou a Barčou neváhali a utíkali si ještě před budíčkem koupit něco dobrého. Na trzích jsme si koupili čerstvé fíky, maliny a banány. Cestou k lodi jsem se s holkama šel podívat do parku, který je dlouho uzařený a vypadá to spíš jako odpadková džungle. Ale cesta do něj měla jasný cíl… A to Keška, pro kterou jsme se neodvážili včera večer ani s Didim. Cestou k lodi jsme potkali Honzu a Pavla, kteří byli vysláni koupit chleba na snídani. Polovina posádky ještě ležela když jsme se vrátili na jachtu. Po příchodu Honzy a Pavla se nachystala naše klasická snídaně (mléko, křupky, granko, frapko a džem). Poté se vše uklidilo, opláchla se paluba a mohli jsme konečně vyplout za dalším dobrodružstvím. Na odpolední pauzu na oběd a koupání kotvíme u ostrovů Šolta, Polebrnjak a Saskinja. Teplota moře se dnes pohybuje okolo 31°C a teplota vzduchu 33°C. Na oběd máme lahodné čínské polévky a moravského vrabce s rýži. Dnes nám vítr nepřál, ale přece jenom jsme plachty vytáhly a rychlostí 3.5 uzlů (cca 6.5 km/h) se blížíme k cíli. Naše dnešní zastávka je na městském molu v městě Stari Grad, ke kterému jsme pluli 27 námořních mil (cca 50 km). Večerní procházka městem byla moc krásná, celé město je krásně osvětlené a voní levandulovými produkty, které místní lidé prodávají na každém rohu. Dokonce jsme vyzkoušeli i levandulovou zmrzlinu, která chutnala jako sladký levandulový čaj. Nakonec jsme se vrátili na loď a šli spát, jelikož se ráno s Kikinou, Barčou, Honzou a Pavlem chystáme na malý výšlap ke kapličce, s velkým bílým křížem, který nás večer zaujal z pobřeží, protože byl krásně osvícený. A doufáme že stihneme i východ slunce, který by měl být v 6:13 ráno.
Takže dobrou noc. (Vojtaš)

Středa 28. 8. 2019
Ráno jsme se pomalu probudili. Někteří už sice dříve, aby stihli východ Slunce. Do osmé hodiny však vylezli ze svých kajut vsichni. Umýt a nasnídat zavelel Akim. Po snídani jsme uklidili své kajuty, umyli loď, dočerpali vodu, odpojili elektriku a vzhůru na moře. Dopluli jsme na místo, kde jsme se mohli koupat a potápět. Kuchynská služba tedy (Vojtaš a Kiki) nám udělala polévku. Sbalili jsme se a připravili loď na vyplutí do našeho přístavu. Tentokrát jsme většinu trasy absolvovali na plachty, takže se všichni na palubě vystřídali v manipulaci s plachtami a kormidlem. Po nějaké době přestal být dobrý vítr, tak jsme stáhli plachty a pluli na motor. Ondra a Daneček se šli pak koupat na lano. To znamená, že za loď se natáhne lano a koupající se ho drží a loď je táhne ve vodě – je to strašná sranda. Po radovánkách na laně jsme dopluli do Trogiru, protože hlasováním posádky jsme dospěli k tomu, že toto místo navštívíme ještě znovu při zpáteční cestě. Šli jsme se osprchovat a připravit se na návštěvu tohoto krásného města. Naše první zastávka byla u našeho známého zmrzlináře, kde si každý vybral svou zmrzlinu, vyfotili jsme se a šli jsme na trhy. Tam jsme se rozdělili na skupinky a abychom mohli navštívit co každý chtěl. Pozdní sraz byl až na lodi, kde jme si popřáli dobrou a šli spát. Někteří byli ještě na palubě a povídali si. Za dnešní den jsme ujeli 43 mil. (Patrik)

Čtvrtek 29.8 2019
Poté co jsme se všichni probudili jsme začali den vynikající snídaní. Byla vaječina se špekem, ale někteří si vajíčka udělali na jiné způsoby. Když jsme se všichni najedli, připravovali jsme loď na vyplutí z Trogiru. Po vyplutí jsme jeli cca 10 mil na motor, zbytek cesty jsme jeli na plachty. Celkově jsme dnes ujeli 34 mil. Jakmile jsme dojeli do cíle, zaplatili jsme si stání na bojce i na noc. Následně kuchyňská začala chystat oběd. Na oběd byl trenčanský párek s fazolemi. Po něm jsme se šli koupat. Vojta si doplaval pro kešku na jeden blízký ostrov a jak se chystal k návratu zpátky, našel malinkeho krabíka, kterého schoval do boty a společně s ním doplaval na loď. Hnedka jsme měli všichni zábavu, protože si ho každý chtěl ochočit. Nakonec jsme ho pojmenovali Fredy. Po chvíli krabík Fredy začal chtít zpátky do moře. Tak se Pavel, Honza a Patrik rozhodli, že ho na člunu dopraví zpátky do jeho domova. Pavel si ho vzal na starost a tím, že Fredyho asi moc zmáčknul tak Fredy po něm začal útočit. Vlezl mu za krk, pod tričko a nakonec se mu chystal i pod kraťasy, ale nakonec se rozhodl, že mu tam nevleze . Nakonec ho dopravili do jeho domova a vrátili se zpátky na loď. Potom každý trávil čas jak uznal za vhdné až do večeře. Na večeři byly palačinky, které chtěl připravit Didi, ale protože se mu nedařilo, tak to převzaly Tygra s Barčou a nakonec z toho vznikly výborné palačinky, které všem moc chutnaly. Protože 2 palačinky na každého člověka nestačily tak jsme se dojedli chlebem. Po večeři jsme se nachystali ke spánku a šli spát. (Ondra)

Pátek 30. 8. 2019
Poslední den naší plavby jsme začali vydatnou snídaní. Jelikož jsme kotvili na bojce a ne v maríně, tak jsme místo klasické ranní procházky se zubním kartáčkem do sprch, zvolili čištění zubů na lodi a poté jsme všichni naskákali do vody, abychom se protáhli. Voda byla příjemně osvěžující, neboť slunce ještě pořádně nevykouklo zpoza mraků. Následovala show skoků do vody, kde každý ukázal co umí (padlo i pár placáků) a Barča vše dokumentovala ze záchranného člunu. Dali jsme si náš poslední oběd na moři a vypluli směr Šibenik, kde už jen stačilo natankovat a protože byla avizivána na sobotu blokace cest ze strany motorkářů, rozhodli jsme se předat loď již v pátek a vyrazit domů Ale jestě před tím jsme měli v plánovánu závěrečnou večeři. Proto jsme se po předávce všichni osprchovali, navoňali a zkrášlili, abychom mohli vyrazit na večeři do Vodic. Na večeři jsme si společně ve dvojicích objednali „co moře dalo pro 2“ (čtěte: krevety, makrely, sardinky, sépie, slávky) a pořádně se napapkali, jako bonus jsme dostali palačinku s marmeládou a poté jsme se odebrali k autům. Už nás čeká jen v bezpečí přejet Chorvatské hranice a doufat, že nebudou kolony. (Kiki)